Školní projekt
Když profesor Rostislav Vaněk v zimním semestru 2008 zadával svým studentům v ateliéru Grafický design a vizuální komunikace na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové semestrální úkol navrhnout sportovní obuv, zřejmě by jen ztěží odhadl, co to vyvolá. Tím spíš jeho studenti. Zadání vybočující z oboru grafiky brali spíš jako jakýsi impuls k zamyšlení nad produktovým designem či módou z trochu jiného úhlu pohledu než reálnou tvorbu něčeho nového.
Dvojice Jan Kloss a Jakub Korouš, tou dobou ve čtvrtém ročníku, se rozhodla uchopit téma sportovní obuvi tak, jak se zpětně může zdát nejlogičtější. A sice na tomto dosti specifickém produktu ukázali význam užší spolupráce grafického designéra se samotným výrobcem. Předvedli, jakou roli dokáže hrát komplexní pohled na celou problematiku výroby a následného prodeje. Pak už zbýval jen jediný krok: zvolit si vhodný existující produkt, který by posloužil jako základ pro představení této vize.
V rozhodování poměrně rychle zvítězil model zvaný Classic od společnosti Botas. Zdál se být dobrým hned z několika hledisek: Byl ideální svým tvarovým řešením, které bylo plně funkční a až minimalisticky čisté. Současně byl masově známý, což bylo důležité pro téměř okamžitou zpětnou vazbu na odvedenou práci bez nutnosti jakéhokoli dalšího vysvětlování. A především se bez přestávky vyráběl již od roku 1966, tudíž byla možnost s výrobcem v průběhu realizace školního projektu navázat komunikaci. Navíc byl v roce 2005 zvolen mezi 100 českých designových ikon, což předznamenalo jasný potenciál.
Samotná semestrální práce by se dala rozdělit do několika oblastí. Hlavní důraz byl samozřejmě kladen na obuv samotnou. Zde se autoři pustili do velkého množství barevných a materiálových kombinací. Ty následně rozčlenili do tří základních kolekcí: černobílé, založené primárně na hře s kontrasty a různými texturamy, barevné, jejíž síla spočívala v kombinaci nejrůznějších, mnohdy dost odvážných, odstínů, a poslední kombinující oba předchozí přístupy.
V další fázi bylo potřeba navrhnout také obalový systém a celý jednotný vizuální styl včetně nového logotypu, způsobu prodeje a propagace. Pro akademické účely tak vzniklo několik možných cest, které se nakonec staly silným výchozím základem pro další práci a komunikaci s výrobcem.
Vedle volné kreativní tvorby designérů byl v rámci klauzurní výstavy byl díky velmi pružné spolupráci s firmou Botas představen vůbec první prototyp celočerných “botasek”. Pozitivní zpětná vazba od vyučujících a návštěvníků se stala podnětem k prezentaci celého projektu s původním názvem “botas classic 66” vedení společnosti Botas. Ta zahájila několikaletý dialog mezi dvojicí designérů a tradičním, notoricky známým českým výrobcem obuvi, jehož produkty se stále honosí heslem “made in czech republic”.